Vergläich Lëtzebuerg-Ungarn. Zweeten Del: d’Onofhängegket vun der Zentralbank

2) D’Zentralbank

Och wat d’Onofhängegkeet vun der ungarescher Zentralbank uget, hat d’Europäesch Kommissioun eng Rei vu Suergen :

« 1) Unabhängigkeit der nationalen Zentralbank

Die Kommission hat mehrere Verstöße gegen das Primärrecht festgestellt. Diese betreffen insbesondere Artikel 130 AEUV, in dem eine vollständige Unabhängigkeit der Zentralbank gefordert wird, und Artikel 127 Absatz 4 AEUV, dem zufolge „zu allen Vorschlägen für Rechtsakte der Union im Zuständigkeitsbereich der Europäischen Zentralbank“ diese angehört werden muss.

  • Laut Artikel 130 AEUV „darf weder die Europäische Zentralbank noch eine nationale Zentralbank […] Weisungen von Organen, Einrichtungen oder sonstigen Stellen der Union, Regierungen der Mitgliedstaaten oder anderen Stellen einholen oder entgegennehmen.“
  • Gemäß Artikel 127 Absatz 4 AEUV wird die EZB „zu allen Vorschlägen für Rechtsakte der Union im Zuständigkeits­bereich der Europäischen Zentralbank“ angehört.

Auch Artikel 14.2 des Statuts des Europäischen Systems der Zentralbanken und der Europäischen Zentralbank sowie Artikel 4 der Entscheidung 98/415/EG des Rates über die rechtzeitige Anhörung der EZB wurden missachtet. Die Kommission hat Ungarn zu einer Reihe von Fragen um Klärung ersucht.

Die im Aufforderungsschreiben genannten Vertragsverletzungsverfahren betreffen das MNB-Gesetz („Magyar Nemzeti Bank“), aber auch die neue Verfassung.

Nach dem MNB-Gesetz kann der Minister direkt an den Sitzungen des Währungsrats teilnehmen, so dass die Regierung von innen Einfluss auf die MNB nehmen kann. Zudem muss die NMB der Regierung im Voraus die Tagesordnung ihrer Sitzungen vorlegen, so dass vertrauliche Beratungen erschwert werden. Änderungen des Vergütungssystems für den Gouverneur haben wieder unmittelbare Wirkung, während sie eigentlich erst ab einem neuen Mandat gelten sollten, um zu vermeiden, dass über die Gehälter Druck auf die MNB ausgeübt wird. Schließlich müssen der Gouverneur und die Mitglieder des Währungsrats einen Eid (auf Treue zum Land und dessen Interessen) leisten, dessen Wortlaut aufgrund der Tatsache, dass der Gouverneur der MNB auch Mitglied des Erweiterten Rats der EZB ist, problematisch ist.

Die Kommission hat Zweifel hinsichtlich der Bestimmungen über die Entlassung des Gouverneurs und der Mitglieder des Währungsrats angemeldet, bei denen sie die Gefahr der politischen Einflussnahme (selbst das Parlament kann die Entlassung eines Mitglieds des Währungsrats vorschlagen) und möglichen Missbrauchs sieht. Auch die häufigen Änderungen im institutionellen Rahmen der MNB geben Anlass zu Bedenken, da beispielsweise die Anzahl der Mitglieder des Währungsrats erhöht wird und die Anzahl der stellvertretenden Gouverneure ohne angemessene Berücksichtigung des Bedarfs bei der MNB erhöht werden kann.

Ferner wird in einer Verfassungsbestimmung die mögliche Fusion zwischen MNB und Finanzaufsichtsbehörde geregelt, wobei die Fusion an sich kein Problem darstellt, der MNB-Gouverneur in der neuen Struktur jedoch einfacher stellvertretender Vorsitzender würde, wodurch seine Unabhängigkeit strukturell beeinträchtigt wäre. »

 Et ass also ze notéieren, dat d’Kommissioun Problemer  virun allem mat dëse Froen hat :

–          Méiglech Participatioun vun engem Minister un de Reunioun vum Währungsrot,

–          Kommunikatioun am viraus vun der Dagesuerdnung un d’Regirung

–          Eed vum Gouverneur an de Memberen vum Währungsrot

–          Méiglechkeet vun der Entloossung vum Gouverneur an de Memberen vum Währungsrot

Wen awer lo dat lëtzebuergesch Gesetz (« loi organique »)  iwwer d’Zentralbank kuckt, mierkt dat eng Rei vun séngen Artikelen och kéinten analog zu der ungarescher Situatioun monéiert ginn. Sou kann zum Beispill no Art. 9 (5) e Minister, also e Member vun der Regirung,  un de Reuniounen vum Conseil vun der BCL participéieren. D’Memberen vum Conseil leeschten en Eed, si kënnen revoquéiert ginn  an och d’Héicht vun hiren Indemnitéiten gëtt vun der Regirzung fetsgeluegt (Art. 8 (2)).

Hei ass den Text vum Gesetz :

http://www.bcl.lu/fr/bcl/Loi_organique/10_novembre_2009.pdf

Opgrond vun denen verschiddenen Dispositiounen an dësem Gesetz déi un déi am ungareschen Kontext kritiséiert Emstänn erënneren,  hat ech zwou parlamentaresch Froen un d’Regirung gestallt. Déi publizéieren ech hei zësummen mat den Aentwerten vun der Regirung als  dokumentaresch Quellen.

An  där éischter Fro geet et em d’Onofhängegket vun der BCL an d’Nominatioun an déi méiglech Revocatioun vu Memberen vum Rot (Conseil)  vun der Lëtzebuerger Zentralbank :

http://www.chd.lu/wps/PA_Archive/FTSShowAttachment?mime=application%2fpdf&id=1130999&fn=1130999.pdf

An hirer Aentwert betount d’Regirung d’Onofhängegket vun de Memberen vum Rot an dat de Statut vun der BCL vun der EZB iwwerpréift gi wär.

http://www.chd.lu/wps/PA_Archive/FTSShowAttachment?mime=application%2fpdf&id=1131000&fn=1131000.pdf

An enger zweeter parlamentarescher Fro geet et em den Eed, den d’Memberen vum Conseil musse leeschten:

http://www.chd.lu/wps/PA_Archive/FTSShowAttachment?mime=application%2fpdf&id=1133575&fn=1133575.pdf

An hirer Äntwert gesäit d’Regirung  och an där Hinsicht kee Problem.

http://www.chd.lu/wps/PA_Archive/FTSShowAttachment?mime=application%2fpdf&id=1133576&fn=1133576.pdf

Ech huelen all déi berouegend Erklärungen gär zur Kenntnis, ginn awer den Androck net lass, dat déi konkret Dispositiounen um Pabeier, also am Text vun der „loi organique“ iwwer d’BCL och kéinten anescht interpretéiert ginn. Jiddefalls ass och d’Onofhängegket vun der Lëtzebuerger Zentralbank ën Thema, dat politesch interesséiert Leit net sollten aus den An verléieren.

Wat mir sollten verhënneren ass eng Appréciatioun nom Système „deux poids et  deux mesures“: wat an Ungarn falsch ass, kann hei net richteg sinn an ëmgekéiert. Emmerhinn sinn déi zwou Zentralbanken Member an der EZB.

 

 

 

 

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